Virksomhederne skal tage influencer marketing seriøst
Der er brug for, at virksomhederne bliver skarpere på og tager influencer marketing mere seriøst, skriver Rasmus Bruus Larsen.
Black Friday er blevet en dag for det selvfede klima-hylekor
Brands skal stoppe med kun at lave signalpolitik og reklamere med bæredygtighed på Black Friday. Der er brug for handling, lyder opråbet fra D&AD-juryformand Thomas Kolster.
Debat: Skru op for dit brand under krisen
Skru op for dit brand under krisen, selvom du ikke har varer på hylderne, mener Dansk Markedsførings direktør
Forandring er en farlig forfører
Hvis du virkelig vil have succes med din marketing, skal du ikke lade dig forføre af forandringer. I stedet skal du fokusere på det, som er konstant skriver Envisions, CSO Tomas Olesen.
Lad os sige farvel og tak til purpose
Purpose er blevet et håbløst gammeldags begreb, som vi lige så godt kan pensionere, skriver debattør Søren Thure Milkær.
Leder: Gennemsigtighed er en fælles opgave
Selvom den enkelte annoncør har et markant ansvar for at rydde op i manglende gennemsigtighed, så er det for let kun at tørre den af på dem, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Det er noget sludder, at NorthSide er havnet i shitstorm
NorthSide er ikke havnet i shitstorm efter kritik over at droppe kød. Tværtimod, skriver debattør Mikkel Christian Larsen.
Det skal brands lære af NorthSides vegetar-shitstorm
NorthSide meldte som den første danske festival ud, at den går 100 procent vegetarisk. Det førte til stærk kritik. Men NorthSide kunne både have ageret bæredygtigt og have undgået meget af kritikken, skriver Julie Daugaard fra dentsu i debatindlæg.
Stop med at tro, at purpose er en marketing-dims
Purpose-debatten rammer skævt og overser, at purpose har et ufatteligt potentiale, så længe man ikke ser det som den nyeste marketing-gimmick, skriver Morten Arleth Skov.
Held og lykke til Zuckerberg i hans egen lille meta-verden
Facebook bliver til Meta. Det nye navn blev præsenteret af Mark Zuckerberg i en video, hvor han var i sit eget meta-univers. Og der kan han passende flygte hen, når virkeligheden rammer, skriver Marcus Stoltze.
Pas på med at investere stort i teknologi uden at have styr på strategien
Det er fristende at investere stort i teknologi for at løse udfordringer i marketing. Men det kan give bagslag, hvis ikke I har styr på samarbejdet og strategien først, skriver Karsten Stokking i debatindlæg.
Kære marketingfolk, det er jeres pligt at lægge pres på Facebook
Facebook er så fristende en annonceplatform, at den stort set er umulig at sige nej til. Men det er tæt på at være det eneste etisk forsvarlige valg, skriver debattør Søren Thure Milkær. Facebook afviser kritikken.
Tag din grønne værktøjskasse i brug, CMO
Marketinginvesteringer handler om den kolde bundlinje. Men vi bør i stedet for måle kampagnen på bidraget til bæredygtighed, skriver Michael Vraa-Jensen i debatindlæg.
Klapjagt på digital markedsføring er enden på internettet
Kritikken af målrettet digital markedsføring er et korstog fra en lille gruppe rabiate, som kan koste dyrt på samfundsøkonomien, skriver Holger Wilcks i debatindlæg.
Leder: TikToks møgsager kan smitte af på annoncørerne
TikTok invaderes af brands, der investerer i indhold til platformen. Men I må ikke være ligeglade med møgsagerne, skriver Markedsførings chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Der er pragteksempler på, at content marketing kan fungere
Det er noget sludder at sige, at content marketing grundlæggende har slået fejl, skriver Lars Bastholm fra Egmonts The Story Laboratory.
Branchen har et stort barselsproblem
Pres! Pres! PREEEEESSSS! Der er en ny barselslov på vej i Danmark, der giver mænd ret til en større del af barslen. Og bureaubranchen bør selv går forrest i ligestillingen af mænd og kvinder på barselsområdet, skriver Eva Svavars.
Content marketing er et fejlernæret og misrøgtet stedbarn
Content marketing har de fleste steder slået fejl. Men det er muligt at få det til at fungere, skriver debattør Søren Thure Milkær.
Jonathan Løw: Marketing skal ikke fokusere på hurtige wins
Brands udnytter ikke det potentiale, der ligger i en dyb forståelse af deres kunder. Iværksætter Jonathan Løw peger i dette debatindlæg på seks områder, hvor dit brand visuelt kan styrke sig over for kunderne.
Fem råd: Sådan bliver du en stjerne til customer retention på SoMe
Live chat, lynhurtige svar og veltimede kampagner på sociale medier. Det er helt afgørende, at du som brand er skarp her, hvis du skal fastholde din kunder. Og det skal du, for det er en kerne i din forretning, skriver Simon Beyer, partner hos Ingager, i debatindlæg.
CMO’en skal drive direct-to-consumer-udvikling hos brands
Selvom direct-to-consumer ikke længere er en platform i brand, så skal CMO’er og bureauer stå hårdt på, at det skal være en kerne i virksomhedernes brand og kundeoplevelse, skriver Henrik Bak i debatindlæg.
Vi er selv ude om de dårlige pitchrunder
"Hvor blev rygraden af?" spørger Trine Keller-Andreasen bureauerne i kritisk debatindlæg om pitchrunder.
Det ligner en spareøvelse, når Danske Bank laver eget bureau
Man kan godt få en mistanke om, at det er et led i en spareøvelse, når Danske Bank nu vil etablere inhouse kreativt bureau, skriver debattør Søren Thure Milkær.
Her er strategien, der fik DSB til at skyde mod Pride-kritikere
Du kan ikke bare slette kritiske kommentarer. Sådan skriver DSB's tidligere Content Manager David Lohmann, der i fem år stod bag den strategi, der førte til spydige svar fra SoMe-medarbejderen Mads.
At blive marketingchef er ikke en forfremmelse
Når du bliver marketingchef, skal du stoppe med at gøre netop det, du er blevet rost for. Det skriver iværksætter Jonathan Løw.
Selvsving i det kreative reservat
Der gik selvsving i det kreative reservat over DSB-Mads, skriver debattør Søren Thure Milkær. Han opfordrer branchen til at få hovedet ud af storbyens ensformighed.
Nej, pitchrunder er ikke et brancheproblem
Pitchrunder er ikke et brancheproblem. Bureauerne skal bare finde modet til at skille sig ud og gå i dialog med annoncørerne, skriver Thomas Astrup i debatindlæg.
Opråb: Vi skal have stoppet meningsløse pitchrunder
Elendige briefs, spild af bureauernes tid og penge - og håbløs feedback. Der er brug for et opgør med meningsløse og gratis pitchrunder, skriver Heidi Lüdeking fra Gotcha i debatindlæg.
Åbningsraten er en elendig målestok for nyhedsbreve
Virksomheder skal fokusere på noget andet end åbningsrater, hvis de virkelig vil brage igennem med nyhedsbreve. Det skriver Kim Østergaard i debatindlæg.
Det er slut med at svøbe sig uforpligtende i regnbueflaget
LGBT+ og mangfoldighed er en identitetspolitisk kampplads, som fremover vil give store udfordringer i markedsføringen for brands, skriver Søren Thure Milkær.
Hvad kan brands lære af TikToks eksplosive vækst?
Der er tre helt centrale ting, alle brands kan lære af TikToks massive succes, skriver nordisk direktør for Adobe, Franck Attia.
Fire råd: Sådan tager du kampen op i e-handlen
Hvad skal der til for at lykke med e-handel i et marked, der stormer frem? Det giver Michael Christiansen, managing director i Accenture, sine fire bedste råd til her.
Stop Saszeline og de andre kampagnetyve
Når corona-skeptikere som Saszeline Sørensen misbruger Sundhedsstyrelsens kampagnemateriale, er det ikke kun ulovligt. Det er også farligt, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Kan man virkelig lovgive sig til bedre selvværd?
I Norge skal det være lovpligtigt for influenter at markere, hvis et Instagram-opslag er bare let redigeret. Nikolaj F. Skarbye mener, det ville være hovedløst at gøre i Danmark.
Vi hader og elsker Soundboks – og det er genialt
Lyden af den store Soundboks spreder glæde hos de unge og skaber søvnløse nætter hos andre. Og netop det had-kærlighedsforhold er opskriften på et stærkt brand, skriver Christian Halsted.
Fem råd: Undgå nedsættende stereotyper i din markedsføring
Gør det til dit sommerforsæt at droppe stereotyperne i din markedsføring. Sådan lyder rådet fra Pernille Fruensgaard Øe, der også påpeger, at det er godt for forretningen.
Ronaldos stunt var et wake up-splash til sponsorverdenen
Da Cristiano Ronaldo flyttede to Cola-flasker og skabte et kommercielt ramaskrig, bør det have fået verdens største brands til at se indad, skriver Søren Thure Milkær.
Hvis bare Google ville lege med os andre
Unfair konkurrence og monopoldannelse. Google er under angreb fra mange sider. Men er det selvforskyldt? spørger kommerciel direktør og annoncedirektør fra Ekstra Bladet.
Danish Crown svarer igen: Må vi ikke kommunikere om klima?
Danish Crown kan ikke lade være med at kommunikere om deres "klimakontrollere grise", skriver selskabets kommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen i debatindlæg.
Fire trends, der vil accelerere i en genåbnet verden
Pandemien har for alvor sat skub i den digitale udvikling og prikket til forbugerens selvforståelse, livsfokus og indgroede vaner – og det vil fortsætte ’på den anden side’ af mundbind, restriktioner og lockdown, skriver Simone Misser-Petersen fra Mindshare.
Nyt, nyt, nyt er en af marketings allerstørste fejlslutninger
I virkeligheden er fornyelse sjældent den bedste idé i marketing, skriver direktør for Pravda Mette Hejl i debatindlæg.
Send de klimakontrollerede grissebasser på tidlig pension
Danish Crown har rodet sig ud i ordjonglerende greenwashing med "Klimakontrolleret gris"-kampagnen, skriver Søren Thure Milkær
Lige nu: Perfekt momentum til at give kunderne et nyt liv
Ifølge en ny Megafon-måling, foretaget for TV 2 og Politiken, overvejer hver anden dansker at ændre deres måde at leve på efter pandemien.
Måske har vi fået GDPR nok nu?
GDPR er blevet en katalysator for et bureaukrati, der tager små og mellemstore virksomheder som gidsler, mener Jeanette Mayland Olsen.
CMO’en bør være den langsigtede bannerfører for at samle alle kundedata
Masser af uheldig kundekommunikation handler på den ene eller anden måde om data. Derfor bør marketing på den lange bane insistere på en ”data-kultur”, et ”data-lederskab” og en ”data-infrastruktur” til at understøtte personalisering af kundekontakten, mener Michael Vraa-Jensen.
Mange bankkunder vil jo gerne – så hjælp dem dog
Det er jo for længst dokumenteret i utallige undersøgelser, at do & show er bedre end say & tell. Især når det kommer til forbrugernes opfattelse af et brands bæredygtighedssubstans, skriver Søren Thure Milkær.
IT, Finans, Salg og Marketing – sæt jer nu ned i den rundkreds!
Platformsvalget er det vigtigste valg, du skal gøre i arbejdet med en ny digital platform, mener Rikke Sand og Mikkel Stærk.
Datadrevne personaliserede oplevelser. Kan I det? Eller ligger det længere ude i fremtiden?
Der findes en del ”IT-motorer” til at drive en effektiv omnichannel og en personaliseret kunderejse til både understøttelse af diverse fysiske og digitale kanaler. Visioner er der nok af. Eksekvering her og nu er det sjældne dyr på savannen, mener Henrik Bak.
At nedlægge marketing er direkte usmart
At foreslå at marketingafdelinger kan erstattes af kreative og på den måde sikre en virksomheds fremtidig vækst, er et udtryk for, at man ikke forstår det vækstpotentiale, der ligger i at have de bedste marketingfolk på posten, mener Dansk Markedsførings Charlotte Wandorf.
TV-kampagner er de mest kreative og effektive – fordi vi vælger, at de skal være det
Reklamebranchen har stadig en tendens til at udtænke kreative kampagner ud fra et klassisk fortælleteknisk greb, der kun fungerer til TV, skriver Rafael Cifuentes fra Precis Digital Danmark.
Selv kreativitet kan automatiseres
Kan du tackle indholdspuklen, eller er du (også) et offer for den? Sådan spørger Encodes Nanna Landtved.
“Vi har savnet dig” og engangsknald er ikke helt nok
Fint nok med et par goddaw-igen-tilbud og godt med kulørte balloner i markedsføringen. Men mange erhvervsdrivende har glemt at bruge pausen til at tænke sig om i, skriver Søren Thure Milkær.
Partnerskaber mellem CMO’en og CIO’en kan skabe langt bedre oplevelser
Efter min mening bør langt flere virksomheder gøre en indsats for at styrke partnerskabet mellem CMO’er og CIO’er, skriver Franck Attia.
Kedelig tendens: Mailsvar hver gang der er kritiske sager
Inviterer du pressen til dit bryllup, må du også forvente, at de kommer til skilsmissen eller begravelsen, skriver Mikkel Luplau Schmidt.
Nemlig.com behøver ikke lægge sig fladt ned – her er vejen frem
Kritikken er massiv og konfliktniveauet uden tvivl ødelæggende for forretningen. Men Nemlig.com behøver faktisk ikke lægge sig fladt ned, som standardrådet ellers kan lyde.
Hvad fortæller det rådne lead?
Marketing og salg ser ikke ens på kvaliteten af et lead. Kender du problemstillingen i din praksis? Under overfladen handler det både om teknologisk og organisatorisk umodenhed, mener Michael Vraa-Jensen.