“Lidt om os”. Hvad rager det mig?
Bureauer bruger alt for meget tid på "lidt om os"-slides, når de præsenterer sig for kunderne, skriver Søren Thure Milkær.
Fire ting der skal drive vækst de kommende år
Virksomhederne skal i fremtiden fokusere på førstepartsdata, da værdien og indblikket i fremtidens forbruger gemmer sig her, mener Martin Jagd Graeser.
Hvorfor du sandsynligvis taler forbi din modtager
Spotlight-effekten får os til at lave dårligere og mindre effektiv markedsføring, mener Jacob Bogh.
Burger King vs. McDonald’s: Hvem driller hvem?
Når Burger King i seneste kampagne opfordrer kunderen til at købe mad hos McDonald's, så kan det i mere end én forstand blive en dårlig forretning, skriver Lars Hedegaard Pedersen.
“Præsidentvalgkampen 2020 overgår alt”
Den selvstændige rådgiver Astrid Haug, der har fulgt amerikansk politik siden 2004, hvor hun deltog i demokraten John Kerrys valgkamp, stiller i denne analyse skarpt på de sociale mediers rolle i kampen mellem præsident Donald Trump og udfordreren Joe Biden.
Kender du bureauet, der bedst kan løse dine udfordringer?
Ved du egentlig, hvem der er din vigtigste marketing-partner? Klaus Mogensen, CEO i Better Banners, stiller spørgsmålet.
Har den politiske forbruger fået en lillebror?
Coronakrisen har påvirket forbrugernes holdninger til virksomheder og disses kommunikation. Er der en ny og anden type samfundsbevidst forbruger på vej? spørger Carsten Lind fra Business Science.
Skal dit brand være bange for Emma, David og Charli?
Youtube- og TikTok-stjerner lancerer egne virksomheder, brands og produkter, som konverterer followers til forbrugere, skriver Rasmus Vestergaard Petersen. Hvad betyder det for de etablerede virksomheder?
”E-commerce skal være bæredygtig”
Corona-krisen har skabt en ny guldalder for e-commerce, men hvordan skaber man forretning, der skåner både miljø og økonomi, spørger Anette Hasling Jæger.
New Normal lader vente på sig
Kriser gennemløber typisk et fast mønster, der kan beskrives i tre faser, skriver Arnt Gustafsson.
Mindre strategi og mere empati
Der er for meget strategi og for lidt empati i danske virksomheder. Det er et problem, fordi innovation ikke starter med gode ideer, men med åbne spørgsmål, mener Jacob Fruensgaard Øe.
Går marketing glip af den digitale transformation?
Marketing skal råbe op nu, hvis regnearket stadig er et centralt arbejdsredskab, skriver Mads Thomsen fra Encode.
”Det minder om at lave et meget stort (data) puslespil”
Emilie Lundblad fra Business Science beskriver, hvordan strukturerede data kan anvendes til at navigere i en kaotisk digital verden.
Datadrevet kreativitet – eller data dræber kreativitet?
I sidste ende må vi (måske) konkludere, at det nok er bedst som hovedregel af holde data og kreativitet adskilt, skriver Jacob Bogh.
”54 procent vil handle direkte med forbrugeren via e-handel”
Mange europæiske virksomheders e-handelspotentiale er lammet i kølvandet på de ændrede e-handelsadfærd, skriver Martin Jagd Graeser fra Kvantum.
”Uden en standard kan det digitale annoncemarked ikke fungere”
Vi bør derfor i fællesskab arbejde på at gøre TCF-standarden mere enkel og endnu mere fokuseret på brugernes rettigheder og privatliv, skriver Thomas Lue Lytzen fra JP/Politikens Hus.
“Må vi tænke PR mere strategisk, tak”
I en verden, hvor vi taler data, måler ROI og sammenligner indsatser på kryds og tværs af kanaler og platforme, kan det synes som om, at PR-disciplinen er gået i stå, skriver Caroline Kjærbye-Thygesen fra Mindshare.
“Hvis Napoleon var Chief Brand Officer”
Megabrands bliver ikke nødvendigvis til megabrands på grund af branding. Hvis vi vil efterligne det, som gjorde dem til megabrands, så skal vi trække i et andet helt andet håndtag end branding, skriver Mads Gorm Larsen.
”Der er noget vi ikke taler nok om”
Vi taler alt for lidt om inkrementelle konverteringer i marketing, skriver Sofie Henriksen fra OTW.
Biometrisk (jule)analyse: Lad være med at spørge og du får svar
Julen står for døren, og det samme gør massevis af julekommunikation. Julen anno 2020 er imidlertid ikke helt, som den plejer at være.
Ritson revser marketings fascination af forandring
Mark Ritson gennemgår i en ny bog, der er udgivet af Facebook, den aktuelle besættelse af forandring - og han minder os om, at vi ikke må glemme de strategiske spørgsmål, vi har stillet os selv i årtier. Markedsføring bringer kapitlet, som Mark Ritson står bag
70: 20: Prototyping…
Hvis en virksomhed vil bevæge sig videre fra strategiske skåltaler om innovation og digital transformation til reel udvikling, så kan et prototyping mindset være guld værd, skriver Sebastian Risom fra Flip Studio.
Kan du de to regler for at tage godt imod digitale kunder?
Det er faktisk ikke så indviklet, for der er kun to grundregler, man skal kunne, skriver Søren Thure Milkær.
Dit produkt er ikke en distraktion
“Stærkere brands bliver købt oftere”, lød en af konklusionerne i et nyt studie fra Aarhus Universitet. Igen er det påvist, at vi knytter os følelsesmæssigt til brands og deres produkter, skriver Lobber Levin fra Everland.
”Det er nemt at blive grebet af en stemning”
Coronaen og nedlukningen af samfundet signalerede de fysiske butikkers snarlige død. Eller hvad? Nej, de sidste måneders digitale acceleration viste os, at digitaliseringen i retail handler om kerneforretningen, skriver Søren Langkjer Ravn.
”Medier og mediebureauer skal arbejde tættere sammen”
Dødsdommen over tredjepartscookies stiller nye krav til digital annoncering, men det er et positivt fundament for mere transparens og tættere dialog mellem medier og mediebureauer, skriver René Marcussen fra eBay.
“Ingen butik bør være en ø”
Rygter om den fysiske butiks død er overdrevne, men samtidig skal der ske noget. Butikken kan ikke stå alene, men bør indgå som integreret del af en gennemdigitaliseret værdikæde, der ikke tænker i offline vs. online, men på kunden, skriver Martin Jagd Graeser.
”Kontormennesket slår mig ihjel som menneske”
Er lykken at arbejde hjemmefra, eller har vi brug for vores sociale fix? Og hvorfor taler alle som om, at det skal være enten-eller? spørger Christian Moe Halsted fra Everland.
Hvad kan vi lære af de ændrede marketingstrategier under coronakrisen?
Kristian Toft, Managing Director i Data Intelligence, beskriver, hvordan virksomheders ændrede marketingtryk under coronakrisen har påvirket salg og branding.
En tiltrængt transparent løsning
Den nye Publisher Platform bør indgå som et af flere elementer på annoncørernes kampagner, mener Mads Ben Hur fra mediebureauet Calibrate, der som nogle af de første har testet platformen.
Hvorfor elsker vi at hade influencers?
Kan Influencer Marketing egentlig noget? Ja, det kan det. Og er der hold i at hade influencers? Både ja og nej, skriver Nicolaj Weber og Louise Bonfils Høck fra Mindshare.
Kære danske bureauer: De europæiske priser venter
Det kan godt være, at vi er et lille land, som kun udgør en lille del af Europa, men
Velkommen til “Tavshedens Lov”
Mens der bliver banket løs på de evigt benægtende mediechefer, er der mange bureaudirektører og ledere, der i øjeblikket går rundt og holder vejret.
Content marketing forklædt som harmdirrende debatindlæg
Det er begyndt at ligne en reel debat mellem MUST og Brand Movers om content marketing, og nu er den ovenikøbet ved at blive personlig, skriver Michael Jeppesen.
Næste generation sætter kursen – men hvorhen?
I 2020 udgør mennesker under 25 år 41 procent af jordens befolkning, og langt størstedelen tilhører Gen Z.
Er du også bange for virkeligheden?
Konspirationsteorier på Facebook og halshugningsvideoer på YouTube. Dem skal man som annoncør naturligvis undgå at lægge sin annoncering op ad.
”Det er et problem, at marketing kun bruger én kr. på websitet for hver 92 kr. de bruger på annoncering”
ROI er det bedste argument for konverteringsoptimering, så hvorfor investeres der ikke mere i et optimeret website? spørger Nicolai Høg fra Quisma.
Content marketing stortrives
Jeppesen misforstår helt grundlæggende content marketing, og den slags er ødelæggende for industrien.
Hvornår fik du sidst en mavepumper?
Selvom "disruption" nok har måtte opgive sin førsteplads på buzzword-tavlen til "agile" over de sidste par år, så er "disruption" som fænomen ikke forsvundet.
Kan dit Employer Brand bestå selverkendelses-testen?
I en verden, hvor kampen om talent aldrig har været mere intens, er mange virksomheder blevet så dygtige til at fortælle omverdenen, hvor attraktiv en arbejdsplads, de er, at virkeligheden halter febrilsk og stakåndet efter employer brandet.
Content Marketing er selvfølgelig svaret, men…
Efter at jeg i sidste uge undrede mig over, hvordan man kan holde sig selv ud, når man er i en branche, hvor alle prøver at undgå det man laver, er der selvfølgelig en, der har besvaret mit indlæg med det åbenlyse svar...
Den der ejer fremtiden ejer også nutiden
Kampen om kunderne i fremtidens detailhandel synes at stå mellem on- eller offline, men det er ikke tilfældet. For så enkelt kan det ikke stilles op.
En grøn forretning opstår ikke natten over
Virksomheder skal være bedre til at fortælle om små, grønne sejre uden at undskylde for, at de ikke er større, skriver Bo Velling-Theisen fra Brødrene Dahl i denne klumme.
Data og kreativitet kræver synergi – men hvor er den?
Virksomheder, der kun satser på automatik, ender med at miste deres brandværdi, skriver Klaus Mogensen fra Better Banners i denne klumme.
”Rigtig brug af data bør være CMO’ens top-prioritet”
Verden er fuld af data, men der bliver mindre af den, og det bør derfor være en topprioritet for enhver marketingansvarlig at forholde sig til dette, mener Jonas Vahr fra det nye mediebureau Calibrate.
Vi kan sagtens holde os ud i vores branche
Marketing og kommunikation kan være alt andet end den varme luft, Jeppesen er så ked af, mener Jesper Laursen.
Facebook-chef: Discovery Commerce er fremtidens e-handel
Opdagelsesbaseret handel, eller Discovery Commerce, vil vinde frem i forhold til traditionel e-handel i fremtiden, skriver Jesper Brunhøj Olsen fra Facebook.
Hvordan kan vi holde os selv ud i vores branche?
Marketing og kommunikation er mestendels varm luft. Folk kæmper for at undgå at komme i berøring med vores produkter.
Kære Topdanmark: Er kendskab virkelig vejen til øget salg i 2020?
Topdanmark vil være top of mind, men er kendskab vejen til øget salg og nye kunder? Per Østergaard Jacobsen sætter spørgsmålstegn ved Topdanmarks nye strategi.
”TV-markedet er alt andet end dødt”
Den kommercielle TV-sening var stabil hen over hele foråret, men styrkeforholdet på markedet har ændret sig markant, skriver Laura Brøndum fra GroupM.
”Der kommer en god løsning i morgen”
Vi bliver nødt til at arbejde sammen på tværs af brands, bureauer, teknologier og medier. Og vi er nødt til at erkende, at politikere og brugere sætter rammerne for udviklingen, skriver Thomas Lue Lytzen.
“Nej, du har ingen USP’er – men du har noget andet”
B2B-virksomheder har i årevis misbrugt og skvævvreden ideen om USP’er, skriver CEO Mette Hejl fra Pravda.
Det handler ikke om afstanden mellem bureauerne – men om afstanden til kunden
Mindshares Martin Ove Rasmussen rammer bulls eye - men på den forkerte skive, mener Peter Therkildsen Schlegel fra Responsive.
Er sømløse kundeoplevelser gode?
Alle taler om sømløse kundeoplevelser. Det hele skal glide let og enkelt. Men sømløst kan også være tandløst, skriver Jacob Fruensgaard Øe.
Corona-panik er bare forpremieren på den nye virkelighed
Så kører bussen igen. Men hvad nu med den næste kampagne? Produktlanceringerne? Hvad nu? Damn it!, skriver Søren Thure Milkær.
”Vi lider af en form for facade-syndrom der hindrer forståelsen af vigtige begreber”
Data giver ikke de facto forklaringer, tværtimod giver det oftest anledning til kompleksiteter, som gør forklaringer mere besværlige, skriver Anna-Bertha Heeris Christensen.