Måske har vi fået GDPR nok nu?
GDPR er blevet en katalysator for et bureaukrati, der tager små og mellemstore virksomheder som gidsler, mener Jeanette Mayland Olsen.
CMO’en bør være den langsigtede bannerfører for at samle alle kundedata
Masser af uheldig kundekommunikation handler på den ene eller anden måde om data. Derfor bør marketing på den lange bane insistere på en ”data-kultur”, et ”data-lederskab” og en ”data-infrastruktur” til at understøtte personalisering af kundekontakten, mener Michael Vraa-Jensen.
Mange bankkunder vil jo gerne – så hjælp dem dog
Det er jo for længst dokumenteret i utallige undersøgelser, at do & show er bedre end say & tell. Især når det kommer til forbrugernes opfattelse af et brands bæredygtighedssubstans, skriver Søren Thure Milkær.
IT, Finans, Salg og Marketing – sæt jer nu ned i den rundkreds!
Platformsvalget er det vigtigste valg, du skal gøre i arbejdet med en ny digital platform, mener Rikke Sand og Mikkel Stærk.
Datadrevne personaliserede oplevelser. Kan I det? Eller ligger det længere ude i fremtiden?
Der findes en del ”IT-motorer” til at drive en effektiv omnichannel og en personaliseret kunderejse til både understøttelse af diverse fysiske og digitale kanaler. Visioner er der nok af. Eksekvering her og nu er det sjældne dyr på savannen, mener Henrik Bak.
At nedlægge marketing er direkte usmart
At foreslå at marketingafdelinger kan erstattes af kreative og på den måde sikre en virksomheds fremtidig vækst, er et udtryk for, at man ikke forstår det vækstpotentiale, der ligger i at have de bedste marketingfolk på posten, mener Dansk Markedsførings Charlotte Wandorf.
TV-kampagner er de mest kreative og effektive – fordi vi vælger, at de skal være det
Reklamebranchen har stadig en tendens til at udtænke kreative kampagner ud fra et klassisk fortælleteknisk greb, der kun fungerer til TV, skriver Rafael Cifuentes fra Precis Digital Danmark.
Selv kreativitet kan automatiseres
Kan du tackle indholdspuklen, eller er du (også) et offer for den? Sådan spørger Encodes Nanna Landtved.
“Vi har savnet dig” og engangsknald er ikke helt nok
Fint nok med et par goddaw-igen-tilbud og godt med kulørte balloner i markedsføringen. Men mange erhvervsdrivende har glemt at bruge pausen til at tænke sig om i, skriver Søren Thure Milkær.
Partnerskaber mellem CMO’en og CIO’en kan skabe langt bedre oplevelser
Efter min mening bør langt flere virksomheder gøre en indsats for at styrke partnerskabet mellem CMO’er og CIO’er, skriver Franck Attia.
Kedelig tendens: Mailsvar hver gang der er kritiske sager
Inviterer du pressen til dit bryllup, må du også forvente, at de kommer til skilsmissen eller begravelsen, skriver Mikkel Luplau Schmidt.
Nemlig.com behøver ikke lægge sig fladt ned – her er vejen frem
Kritikken er massiv og konfliktniveauet uden tvivl ødelæggende for forretningen. Men Nemlig.com behøver faktisk ikke lægge sig fladt ned, som standardrådet ellers kan lyde.
Hvad fortæller det rådne lead?
Marketing og salg ser ikke ens på kvaliteten af et lead. Kender du problemstillingen i din praksis? Under overfladen handler det både om teknologisk og organisatorisk umodenhed, mener Michael Vraa-Jensen.
Tilbudsaviserne viser vejen
Der er en revolution i gang i Danmark. Landets mest læste aviser gennemgår en betydelig forandring, der faktisk er en gave til marketing - og til kunderne selvfølgelig, mener Peter Grønbæk.
Frygt og usikkerhed er godt for kreativiteten
Den altomvæltende pandemi har styrket forudsætningerne for at tænke kreativt, mener Søren Thure Milkær.
Buzz word bingo
Det er tydeligt at mærke, at den danske branche lider af en vis form for et Lars Løkke-kompleks, skriver Trine Keller-Andreasen.
Er alle annoncører skurke i reklameland?
Branchen skal gøre op med den oftest alt for kortsigtede, performanceorienterede og kreativt udsultede markedsføring, hvis alle annoncører ikke skal blive skurken i reklameland, skriver Simone Misser-Pedersen fra Mindshare.
Ud med “purpose” – ind med den tredobbelte bundlinje
Det skønne er, at den tredobbelte bundlinje er et glimrende værktøj for marketing- og kommunikationsfolk, mener Søren Thure Milkær.
Centraliserede data er vejen til at give kunderne frihed
Data er nøglen, når vi skal levere gode kundeoplevelser. For mange etablerede virksomheder går vejen over it-mæssig centralisme, hvis de skal have innovationskraft og manøvrefrihed til at møde kunderne, hvor de er.
“Jeg har købt en ny støvsuger”
Dette er historien om ny støvsuger, om en harddisk og om velkendte rutiner, der vinder, indtil de pludselig taber, men vi indser det for sent. Og det kan være kostbart, skriver Mikkel Tofte fra Encode.
En giftig cocktail: Stramt spin og royal brand extension
Jeg tør slet ikke tænke på, hvor tyk manualen for Q&A’s ser ud, og jeg er helt sikker på, at hverken Meghan eller Harry har læst den. Men PR-folkene har givet vist rullet med øjnene og brokket sig bag lukkede døre, skriver Kirsten Dinesen.
Vil jeg være venlig at holde min kæft
Nogle gange hører jeg også mig selv sige noget, jeg selv synes er rigtig klogt. Og nogle gange bliver det så klogt, at det faktisk ikke betyder en skid, skriver Magnus Breum.
Storytelling opbygger de stærkeste brands
De bedste brands (fra kommunikativt perspektiv) er efter min mening dem, som kunderne af egen fri vilje har lyst til at følge for inspiration og engagere sig med, skriver Mikkel Luplau Schmidt.
Visnede den bæredygtige markedsføring helt i coronaens skygge?
Håbet var lysegrønt. Og virkeligheden brutalt kulørt. I hvert fald ved første øjekast, skriver Søren Thure Milkær.
”iOS 14-opdatering er en god ting”
En opdateret version af styresystemet iOS, hvor privacyreglerne er strammet kraftigt op, er en god ting. Ikke blot for forbrugerne, men også for annoncørerne, skriver Kristoffer Nygaard fra deepdivr.
Giv et brøl for branding
I DR's Løvens Hule tales der meget om salg, marketing og logistik, og meget lidt om branding. Det er en skam, da et velfunderet brand styrker skaleringen og øger væksten, skriver Lobber Levin og Rasmus Vestergaard Petersen fra Everland.
Syv gyldne muligheder for at kikse
Der er mange muligheder for at kikse, og derfor er ensretningen af dit brand mere end bare almindelig sund fornuft, skriver Martin Moos og Mikkel Tofte.
Ikke alt der glimter er guld
Boomet i e-handel forstærker et kendt problem. Vi fokuserer alt for meget på en fin front-end, og glemmer at se på kvaliteten i hele kæden, som jo i virkeligheden er afgørende for kundeoplevelsen, mener Michael Vraa-Jensen.
Ja, CMO’en skal tage et ansvar…
...og den kommende tid ”post corona” er endnu en god anledning, skriver Pernille Mehl, forkvinde i Dansk Markedsføring.
Lad dog marketingfolk fordele public service-midlerne til unge
Hvis et bureau var mødt op til pitch med et koncept som det statsstøttede ungdomsmedie kiosk.social, havde de tabt, mener Søren Thure Milkær.
Tag forbrugerne med på dagdrømme
Mange brands sidder i venteposition til samfundet åbner igen. Det er en skam, for det er netop nu, at brands kan skabe en nær og dyb relation til forbrugerne, skriver Emma Louise Jensen og Julie Daugaard fra dentsu.
Godt nyt for CMO’en – eller er det?
Mere end halvdelen af CMO’erne har fået mere indflydelse og magt under coronakrisen, skriver Mikkel Tofte Jørgensen fra Encode.
Lad målgruppens ”corona-bagage” guide din strategi for 2021
Hvordan har coronaen udfordret forskellige målgrupper? Svaret vil give mange den indsigt, der bliver nøglen til deres strategiske retning i 2021, skriver Camilla Wrang Mølgaard fra Mindshare.
Vi vil læse om mennesker, ikke virksomheder
Topchefen er virksomhedens talerør, ansigtet udadtil og har kolossal indflydelse på virksomhedens brand, skriver Mikkel Luplau Schmidt, partner i Help PR.
“Selvfølgelig er brandstrategien det vigtigste i 2021, men…”
...du kan ikke genbruge den fra sidste år, skriver Jonas Buus og Emilie Kamradt fra Manyone.
Er din 2021-plan tilpasset målgruppens mediebrug?
Tjek om din marketingplan er tilpasset en ny virkelighed, lyder det fra to Facebook-profiler.
Din digitale kunde er kommet for at blive
Performance sikres gennem skræddersyede data og den rette kontekst
Vi kan som branche blive endnu bedre til at aktivere data i individuelle, fokuserede indkøbs- og datastrategier og atter lade konteksten være del af strategien.
“Mere lyd, langt mere streaming, stadig mere SoMe og mindre flow-TV”
Søren Thure Milkær skriver om DR's rapport om medieudviklingen i Danmark i 2020.
Har vi glemt den største udfordring i 2021?
Den digitale omstilling er en kulturforandring og marketings største udfordring i 2021, skriver Nanna Landtved fra Encode.
Tal med mennesker – ikke til forbrugere
Lad os tale mere sammen. Som mennesker, lyder opfordringen fra Julie Elander, Brand Strategist, Everland.
En håndfuld tegn på at 2021 er startet godt
Det har selvfølgelig været dejligt at være nemlig.com, Amazon eller leverandør af flere muskler til hjemmekontorets wi-fi i 2020, men de fleste har kun lige netop klaret sig, skriver Søren Thure Milkær.
Empowerment giver bedre marketing – og arbejdsglæde
Når marketing får empowerment, er det, at vi begynder at opleve næsten magiske ting, skriver Bo Velling-Theisen.
Vil du købe eksponering hos en influencer? Så må du have pungen op af lommen
Hvis influencere vil tage sig selv seriøst og gøre en indsats for branchen, bør de ikke sige ja til samarbejder, hvor de udelukkende får produkter i bytte, skriver Louise Bonfils Høck fra Mindshare.
Nytårsforsæt eller bare fortsæt?
Det er højsæson for omlægning af dårlige vaner, men selvom vi er i et nyt kalenderår, og sidste år har været ualmindelig hårdt, så styr fristen til at lave alt om - især dit brand, skriver to Everland-profiler.
Trivsel fremfor timeregistrering
For at få det bedste ud af kreative medarbejdere skal der være fokus på trivsel og tryghed frem for timeregistrering og performance points.
Har I styr på martech-fundamentet?
Året har været hårdt ved den marketingansvarlige. Det begyndte med en opfordring til at investere i ny teknologi, og det endte med nedskæringer på budgettet for marketing-teknologier.
Turbo-digitaliseringen har hævet CX-baren markant
Hvis videomøderækker er en fast del af arbejdsdagen, skal platformen bare virke! Hele tiden. Hver gang, skriver Søren Thure Milkær.
Er en mørk Covid-ramt julekvinde i rullestol løsningen?
Brands snubler i purpose i stedet for at omfavne den større forandring, skriver Thomas Kolster.
Ny ID-løsning er en god nyhed for CMO’en
En ny ”Shared ID”-løsning fra Prebid er en god nyhed for CMO’en, og den medfører at RTB, programmatic og målrettet online-annoncering går en lys fremtid i møde, skriver Louise Kloster fra Adform.
Moral er godt. Men Black Friday er dobbelt så godt
Shopperiet er uden ende, men alligevel har overforbruget en bitter eftersmag. Forbrugere hylder de aktivistiske virksomheder, der vender Black Friday ryggen, men giver selv efter for stærke tilbud og forbrugsfestens evige sirenesang.
Er Black Friday helt sort?
Kan man have det ene ben i forbrugslejren og opfordre til tilbudsjagt og impulskøb, og det andet i miljølejren, hvor man bræger op om bæredygtige initiativer og kollektivt ansvar? spørger Simone Misser-Pedersen fra Mindshare.
Forargelse over Mærsk-videoen er letkøbt og fordomsfuld
Det er jo ikke verdens mest innovative, overraskende eller grænseoverskridende idé, at producere en corporate rekrutteringsvideo målrettet unge i 20-30’erne som en musikvideo. Det er heller ikke noget at hidse sig op over, mener Søren Thure Milkær.
Årets julereklame fra John Lewis: Et forvirret pletskud
Årets julefilm fra John Lewis stikker helt af - og rammer alligevel plet. Kampagnen bag filmen er et skoleeksempel på begavet og veleksekveret purpose marketing, skriver Creative Director Jakob Staalby.
“Sådan tackler du Amazon”
Et af verdens mest værdifulde selskaber kommer buldrende til vore breddegrader. Er det en trussel? Nej, vær ikke bange. Vær hellere forberedt, skriver Nanna Landtved fra Encode.
“Single’s Day spås at nå nye højder under COVID”
Den 11. november (”ælte i ælte”) er bagerens fødselsdag, tilsiger dansk tradition, men den nye globale salgsevent Single’s Day med udgangspunkt i Kina er ved at overtage datoen, skriver Malene Munkebo Jauer fra Harbinger PR.